14 May

Door

Focusing: Hoe stappen helpen om bewust je aandacht te focussen…

May 14, 2014 | By |

De basis van Focusing

Op de inspiratiemiddag van STAP-dialoog heb ik, Ria van Hage, de aanwezigen in een korte workshop laten ervaren wat Focusing is. Deelnemer Rob Beukema heeft hierover een blog geschreven.

Hier wil ik ingaan op de basis van Focusing: Hoe kun je je in een paar stappen bewust worden van je innerlijke wereld? Hoe word je bewust van hoe jij een bepaalde situatie beleeft? Vooral ook van wat je nog niet weet of misschien intuïtief aanvoelt, maar waar je nog geen woorden aan kunt geven. Net zoals je soms niet op een woord kunt komen of een ongemakkelijk gevoel hebt. Het is impliciet in je aanwezig. Wanneer je dit expliciet en helder kunt krijgen, kun je je verhaal of standpunt beter aan anderen overbrengen. Alsof je vanuit je wezenlijke kern spreekt; dat voelt voor jezelf goed, maar anderen horen je ook beter. En je merkt dat er daarvandaan ook steeds nieuwe relevante informatie komt, als je het de ruimte geeft en ernaar luistert. Zo kun je Focusing voor jezelf toepassen, maar ook het proces bij de deelnemers faciliteren met Focusing interventies. Focusing is een manier om in contact te komen met een dieper niveau van weten.

Om Focusing te begrijpen en te leren toe te passen, kunnen stappen houvast geven. En als je het eenmaal door hebt, zul je zien dat je de stappen vanzelf toepast en dus ook weer vanzelf loslaat. Begin maar eens met 1 stap:

Even bij iets stil staan…

Na deze zin gelezen te hebben stop je even en dan ga je met je aandacht naar je hartstreek. Wees je bewust van je ademhaling en neem dat hele gebied rond je hart zo maar eens waar. Blijf eens een poosje zitten waarnemen. En lees dan maar weer verder. Hoe was dit?
Als je een gewoonte maakt om op deze manier ‘even stil te staan’ tussen de verschillende werkzaamheden door, is het alsof je steeds weer bij jezelf terugkomt en je goed in je eigen kracht blijft.

In 2 stappen: Met aandacht naar binnen en naar buiten.
In twee stappen ga je bewust naar je binnenwereld en daarna weer naar de buitenwereld. Het proces naar binnen om contact te maken met wat er in je lijf is of wat zich ontvouwt. Zo kun je je gewoon gewaar worden van wat in je lijf om aandacht vraagt of je kunt een situatie of iets dat speelt voorleggen aan je lijf. Het proces naar buiten doe je nu met bewustzijn van wat er in je lijf gebeurt. Mogelijk dat je nu gewaar bent van een verandering, misschien een diepere ademhaling of meer ruimte of een beweging van je lijf. Het kan ook een inzicht of een gevoel zijn dat je meeneemt naar buiten.

In 3 stappen: Aandacht naar binnen, uitnodigen, naar buiten.
Tussen het proces naar binnen en het proces naar buiten zit een stap of liever fase waarin je actief bezig bent met te onderzoeken hoe iets in elkaar zit. Jij bent er als waarnemer bij en vanuit een uitnodigende houding blijf je in contact met je lijf. In deze fase ontvouwt zich in je binnenwereld wat er speelt en kun je contact leggen met wat er allemaal mee te maken heeft. Je maakt verbindingen die je met je hoofd niet had kunnen bedenken. Zo werken hoofd en lijf samen.

Nieuwe inzichten van ‘Felt Sense’ naar ‘Felt Shift’.

Om het leren van Focusing te vergemakkelijken heeft Eugene T. Gendlin (grondlegger van Focusing) het Focusing proces in 6 stappen onderverdeeld. Deze stappen beschrijf ik hieronder in het kort. Mocht je deze stappen uitgebreid willen hebben, neem dan even contact op via info@i-focus-school.nl of via www.i-focus-school.nl en ik mail je ze.

  1. Ruimte maken:  om met je aandacht bij jezelf en het onderwerp te zijn. 
  2. Een Felt Sense uitnodigen: wat vraagt mijn aandacht en waar merk ik dat op in mijn lichaam? 
  3. Een handvat of sleutel zien te vinden: welk beeld of woord(en) horen daarbij? 
  4. Woorden of beelden laten resoneren: klopt dat of komt er nog iets wat nog beter past? 
  5. Erbij blijven: en uitnodigen wat het je wil laten horen of zien. 
  6. Ontvangen: bewust het nieuwe opmerken en de verandering in je lijf – Felt Shift – voelen met al het nieuwe wat daarbij hoort.

Als hoofd en lijf elkaar verstaan en samenwerken, geeft dat een fysieke verandering. Zo’n fysieke verandering wordt in Focusing ook wel een Felt Shift genoemd, een lijfelijk voelbare verandering. Door deze gewaarwording ten volle te ervaren, verandert iets op diep niveau en dat doet goed.

 

De prachtige foto is afkomstig van Jet Budel.
Kijk voor meer info op Budel Beeld Balie.