19 Sep

Door

In control door empowerment

September 19, 2014 | By |

Volgens prof. dr. J. Strikwerda staat of valt het overleven van organisaties met het vermogen om van een mechanische organisatie te transformeren naar een organische. Dat heb je nodig om in control te komen volgens de nieuwe definitie. 

In veel organisaties zijn managers nog altijd fan van spreadsheet management. Meten blijft weten… De grote vraag is hoe men invloed probeert uit te oefenen op de cijfertjes. Een manager, of het nu een 1e, 2e of 3e echelon-manager is, die weet wat zijn targets zijn, zal er alles aan doen om die te behalen. Een bevlogen manager zal alles doen om zijn team te helpen om samen die doelen te behalen, dikwijls via de control- & beheersstrategie. Ik zie die worsteling vaak, o.a. in de technische industrie. Zij doen veel en werken hard om doelen te bereiken. En dáár zit nu juist de kneep. Doen zij wel de juiste dingen? Verwarren zij helpen niet met overnemen? Ze klagen dat hun medewerkers niet taakvolwassen zijn en dat zij constant brandjes moeten blussen en niet aan hun eigen taken toekomen. Oorzaak is dat ze moeite hebben om hun medewerkers de ruimte te geven de klus naar eigen (professioneel) inzicht te klaren, bang dat er fouten gemaakt worden. Hoe kunnen deze medewerkers zich ooit ontplooien in hun professionaliteit en taakvolwassen worden?

De spanning tussen control en vertrouwen wordt meestal niet opgelost en dat is misschien wel goed ook. Zolang je hem voelt, geeft het een prikkel om het er over te hebben. Het vraagt wel lef om als manager naar je eigen manier van leidinggeven te kijken en naar het effect daarvan. Strikwerda geeft een mooi handvat om het erover te hebben. Namelijk door te onderzoeken hoe je “in control zijn” anders in kunt vullen. Hij zegt dat de oude definitie juist ervoor zorgt dat organisaties niet snel genoeg meebewegen. Mensen aan de rand van de organisatie, daar waar ze klanten ontmoeten, ruimte geven en van te voren niet exact weten waar het toe kan leiden, brengt een organisatie in control. Managers die de verleiding niet kunnen weerstaan om de teugels strakker aan te trekken brengen hun organisatie out of control. Zij moeten deze dynamiek leren begrijpen.

Organisch organiseren betekent inspireren, motiveren, coachen en loslaten. Dit helpt medewerkers in hun persoonlijke en professionele groei. Zij krijgen meer zelfvertrouwen en vertonen meer eigenaarschap en zelfverantwoordelijkheid. Het vraagt van de managers wel om vertrouwen in hun medewerkers te hebben om uiteindelijk het operationele niveau los te laten. Vertrouwen in hun kennis, kunde, attitude en probleemoplossend vermogen, welke zowel de klant als het bedrijf verder helpt. Wanneer zij hiertoe in staat zijn, zou het de managers veel meer ruimte geven om zich met strategie en beleid bezig te houden vanuit een helicopterview. Wanneer zij hun professionele kennis verbinden met managers uit andere professionele velden binnen de organisatie, zoals CCO’s, CFO’s en HRM-ers, geeft het meer inzicht in de markt en hoe de interne organisatie daarop reageert en moet reageren.

In zijn artikel “Empowerment: hoe professionele ruimte te combineren met in control zijn” in Holland/ Belgium Management Review geeft Hans Strikwerda voorbeelden van organisaties die dit niet deden en daardoor het contact met de behoefte kwijt raakten en vervolgens de concurrentieslag verloren. Hij zet daarnaast stapsgewijs uiteen hoe je door mensen te empoweren veel meer en beter in control bent.

Wil je ontdekken hoe je in je eigen organisatie / team het samenwerken kunt versterken om naar een ander manier van denken en werken te komen? Laat je door een STAP-dialoog partner informeren. Klik hier